TELECOM

Vereenvoudiging van bedrijfsstructuur: het is nog niet zo eenvoudig!

Diensten

Rollen

Onze projectmanagers zijn echte ondernemers. Het veranderen van organisaties, processen en technologieën is hun drijfveer, zonder daarbij de impact op medewerkers uit het oog te verliezen. De projectmanagers zijn bekend met verschillende methodes zoals Scrum, Prince2, waterval, Lean of gewoon gezond boerenverstand. Tijdens het project borgen zij de tijd, de resources en de kwaliteit waarbinnen het project gerealiseerd dient te worden, met duidelijke succes- en acceptatiecriteria. Zo maken zij jouw project tot een succes.

Van bedrijfsfusie naar juridische fusie: een reductie van 13 naar 5 BV's

Context van het project

Na een overname van een concurrent breidde één van onze partners haar juridische structuur uit naar 13 BV’s, waardoor  een onnodige en kostbare organisatiestructuur ontstond. Naast een complexe juridische structuur bracht de overname ook een spectrum overname (via tenaamstelling) met zich mee. Er moest daarom rekening worden gehouden met allerlei aspecten op het gebied van eigendomsrechten.

Klantvraag

Iedere BV werkt op een eigen wijze, heeft eigen afspraken met stakeholders, medewerkers, klanten en leveranciers. Op juridisch gebied dienen wijzigingen plaats te vinden in contracten, facturen, partnerschappen, belasting en licenties. Aan één van onze projectmanagers de taak om deze bedrijfsstructuur te simplificeren en de kansen die hieruit voortkomen te benutten. De klantvraag van deze organisatieverandering was de volgende: hoe kunnen we met zo min mogelijk negatieve gevolgen voor klanten, leveranciers, medewerkers en partners een versimpelde organisatiestructuur realiseren?

Resultaten

Na 2020 zal er een gesimplificeerde juridische structuur bestaande uit 5 BV’s zijn gerealiseerd. Concrete resultaten zijn als volgt:

  • Gewijzigde dienstverlening met commercieel tegenaanbod.
  • Nieuwe financiële structuur met geupdate klantcontracten.
  • HR fusie met boardingproces voor medewerkers die naar een andere afdeling gaan.
  • Operationele fusie waarbij medewerkers, klanten, partners en leveranciers zijn geïnformeerd.
  • Technische fusie met behoudt van medewerkers toegang tot alle applicaties waarin wordt gewerkt.

Onze aanpak

Eén van onze Bliss projectmanagers heeft een tijdsduur van één jaar om dit project te realiseren met als hoofddoel om geen BVs te scrappen, maar samen te voegen. Zij zal ervoor zorgen dat alle gevolgen op operationeel, financieël, technisch, en HR-gebied worden gemanaged en stakeholders, klanten, medewerkers en partners op continue basis proactief op de hoogte worden gehouden. 

 De aanpak moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Statuten zijn foutloos, rechtsgeldig en ondertekend. 
  • Minimale operationele gevolgen:
    • Klanten zijn geïnformeerd van BV- en contractwijzigingen. Zij krijgen de gelegenheid te accepteren, of hun contract te beëindigen. 
    • Leveranciers zijn op de hoogte gesteld, nieuwe samenwerkingscontracten worden getekend.
    • Medewerkers ondertekenen nieuwe contracten en op HR-vlak worden de BV- en contractwijzigingen correct doorgevoerd. 
    • BV- en naamswijziging moet op alle facturen, betalingen en contracten worden doorgevoerd.
    • Operationeel moeten medewerkers die overgaan van BV, systeem-technisch zo min mogelijk gevolgen ondervinden.
  • Tenaamstelling van eigendom en proporties wordt geaccepteerd.
Blisser

Cathelijne Hage

Cathelijne is veerkrachtig, waardoor ze bij veranderende omstandigheden zichzelf snel herpakt en anderen hierin meeneemt. Ze ziet elke uitdaging als een nieuwe kans en vertrouwt op haar sterke intuïtie.

Heeft jouw organisatie hulp nodig bij een verandervraagstuk?

Onze Bliss experts helpen jou van A tot Z bij veranderingen rondom jouw processen, mensen en technologieën. Altijd op een blissvolle wijze! Met welk vraagstuk kunnen we jou helpen?

Wij gebruiken cookies om deze website beter te laten functioneren. Bij verder gebruik van deze website gaan wij ervan uit dat u ermee akkoord gaat dat wij cookies plaatsen.
Ok!
nl_NLNL
en_GBEN nl_NLNL